آموزش Cool Edit_جلسه اول در محیط Edit Waveform

02

تمامی مطالب گردآوری  شده ی cool edit  توسط  خانم فرنوش آخوندان  و آقایان : رسول براتی ، 
مهدی شادباش ، سیداحسان طاهری جاوید و افشین مهربان
 میباشد.

جلسه اول 

چند رسانه ای  (  Multi Media   )

از نظر لغوی به معنای دو یا چند رسانه است .رسانه های پیوسته ای که میتوان آنها را در یک فاصله ی زمانی مشخص به همراه نوعی تعامل با کاربر پخش کرد

در عمل :ترکیبی از صدا و ویدئو  (  تصاویر متحرک  )

میدانیم صدا یک موج فشاری یک بعدی است و  محدوده فرکانسی گوش انسان بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است .همچنین حساسیت گوش در شنیدن نسبت به چشم در دیدن زیاد است.مثلا گوش فرکانسهایی که در چند میلی ثانیه هست درک میکند ولی چشم یک تصویر پیوسته ای را که در واحد زمان ۳۰ بار اپدیت شود دچار خطا  میشود و متوجه ناپیوستگی نمیشود وتصاویر را به شکل ویدیو یی میبیند.

فشرده سازی صدا به دو دسته تقسیم میشود:

کدگذاری شکل موج (  waveform coding  )

بازیابی شکل موج با حداقل بیتهای ممکن که اینکار با استفاده از الگوریتم های ریاضی و تبدیلات فوریه ، فرکانس تشکیل صوت را تجزیه وشکل موج را با حداقل بیتهای ممکن بازیابی میکند

کدگذاری ادراکی (perceptual coding)

کدگذاری سیگنال بر اساس  تحقیقات روان شنوایی ( psychoacoustics)

مفاهیمی در کدگذاری ادراکی

ماسک فرکانسی :(frequency masking)

پوشانده شدن صدای ملایم یک باند فرکانسی ، توسط صدای خشن یک باند فرکانسی دیگر

مثال : وقتی از یک چکش بادی استفاده میکنیم و یک فولود هم درحال نواخته شدن هست صدایی که گوش انسان آن را درک میکند صدای چکش هست به دلیل خشن بودن و صدای ملایم فولود پوشانده میشود توسط چکش که اصطلاحا به آن میگوییم ماسک یا پوشانده شده است . حال اگر قرار باشه صدای فولود را مثلا از طریق اینترت جایی اننتقال بدهیم ، صدای چکش را اگر انتقال بدهیم چون ماسک شده صدای فولود هم انتقال پیدا میکند

ماسک موقتی:(temporal masking)

پایین آمدن بهره شنوایی گوش (برای جلوگیری از صدمه دیدن سیستم شنوایی توسط صدای خشن )به طور موقت

مثال: اگر مابه صدای بلندی در یک مدت گوش بدهیم و بعد گوش ندهیم در یک تایم موقتی گوش ما به آن صدا عادت میکند برای همین بهره شنوایی گوش ما پایین آمده برای همین صداهایی با فرکانسهای پایین را متوجه نمیشویم چون بهره شنوایی گوش انسان برای صدمه ندیدن کاهش پیدا میکند.

نرم افزار cool edit برای ویرایش صدا به صورت دیجیتالی استفاده میشود که ابزارهای حرفه ای رادر اختیار کاربران قرار میدهد برای هر کاری که میخواهد در زمینه موسیقی و صدا  برای اصلاح و ویرایش فایلهای صوتی انجام دهد.

نرم افزار cool edit دارای  دو محیط کاری اصلی  است:

۱)محیط  Edit Waveform

۲)محیط  Multitrack

که در ابتدا به تشریح  محیط اول میپردازیم :

06

 

محیطی که با باز شدن این نرم افزار در اختیار کاربران قرار میگیرد محیط edit waveform یا edit viewاست که در شکل بالا ملاحظه میکنید که اجازه میده روی یک فایل صوتی عملیات انجام بدهیم .

این محیط از بخشهای مختلفی تشکیل شده :

00بخش عنوان  نرم افزار هست همچنین  عنوان فایلی را که در حال حاضر باز هست ، نمایش میدهد .

 

11منوبار که کابر میتوانداز این طریق به ابزار ها و امکانات مختلف دسترسی پیدا کند.

 

 

tool bar  :امکاناتی راکه قرار دسترسی به آنها آسان باشد را مورد دسترسی قرار میدهد.

 

33

 

 

 

 

این قسمت که به آنorganizer window میگویند از سه تب تشکیل شده است :

22  44 باز کردن فایل

55 بستن فایل

66 فایلی را  وارد محیط مولتی ترک میکند که محیط  دوم است، ترک های مختلف صوتی را با هم میکس و ترکیب کنیم

77 سوئیچ  کردن بین فایلهای باز شده و ویرایش آنها

88برای نمایش دادن و پنهان سازی امکانات پیشرفته است که پایین organizer window هم مشاهده میشود

99 دسترسی به راهنمای نرم افزار

 

 

 

 

111تمام فایلها اعم از صوتی و تصویری و دیگر فرمت هایی که با آنها کار میکنیم بعد از بار گذاری در هر دو محیط در اینجا قرار میگیرند .

 

 

222از طریق advanced options تصمیم میگیریم  که  کدام فایلها نمایش داده شوند یا خیر

برای دسترسی اسانتر .برای مثال اگر یک فایلی با فرمت midi باز کنیم  و بعد بخواهیم فقط این فایل را ببینیم بقیه فایلها را غیر فعال میکنیم تا فایل midi را برای ما نمایش دهد.

 

333امکاناتی برای مرتب سازی بر اساس اخرین زمان دسترسی ، نام ، نوع ..

دو دکمه زیر,Auto-play  ,sort by   برای  وقتی که بعد از باز کردن فایل به طور خودکار اجرا شود استفاده میشود . Full Paths به جای اسم ،کل مسیر ذخیره سازی فایل را نشان میدهد.

 

 

444

تب بعدی در   organizer window ،تب Effects  هست .

برای دسترسی به افکتها که از طریق نوار ابزار ها و منوهامیشود  به آنها

دسترسی پیدا کرد. دو دکمه پایین امکان مرتب سازی و گروهبندی افکتهار ا نمایش

میدهد تا کاربر بر اساس بلادرنگ بودن یا نبودن و نوع دسترسی استفاده کند.

 

 

 

 

 

555

تب بعدی Favorites است .
امکانات و جلوه ها و ابزار های که کاربر خیلی سریع میخواهد به آنهادسترسی پیدا کند که از طریق دکمه  Edit Favorites قابل سفارشی سازی هست.

 

 

 

666

۱۰ دکمه در محیط transport buttons

 

001   متوقف کردن ضبط و پخش                                    002   فایل یا ناحیه انتخابی را پخش میکند

003   متوقف کردن موقتی                                             

004 مثل play عمل میکنه تنها تفاوتش اینکه اگر ماناحیه ای را انتخاب کنیم وقتی paly کنیم  فقط همان ناحیه انتخابی پخش میشود.011 اما  play to end توجهی به ناحیه انتخابی ندارد و از اول تا آخر فایل را پخش میکند.

005    ناحیه انتخابی  یا کل فایل را به صورت مکرر پخش میکند و هیچ توقفی ندارد تا اینکه ما متوقف کنیم.

006   رفتن به ابتدای فایل یا نشانه گذاری های انجام شده

009  رفتن به انتهای فایل یا نشانه گذاری های انجام شده

که با زدن دکمه اولی وآخری میتوانیم بین دو نشانه سوئیچ کنیم

008   007 دودکمه وسط برای عقب و جلو رفتن سریع با کلیک راست روی آنها میتوانیم سرعت آنها را تعیین کنیم

010    دکمه ی ضبط است ، در واقع از هر جا که نشانه ی ززرد رنگ را قرار دهیم از همانجا ضبط را آغاز میکند. برای توقف بر روی همین دکمه یا توقف کلیک میکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

مهارت ها: html,css C#, sql,python

نوشته های مرتبط

2 نظر

  1. عارف امینی

    سلام
    دنبال گزینه ای هستم که بین دو صدایی که اضافه کردم ولوم یکی رو کم کنم هرچی گشتم پیدا نشد
    می شه راهنماییم کنید

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *