آموزش۳Ds Max_جلسه اول

images (10)

تمامی مطالب گردآوری شده ی   ۳Ds Max توسط آقایان : امیرعباس صدیقی ، وحید آخوندزاده ،

حمیدرضا افضل زاده و خانم مهناز عباسی میباشد.

جلسه اول
User
Interface


برای شروع این جلسه به معرفی  Interface این نرم افزار میپردازیم با اجرا شدن این نرم افزار با پنجره خوش آمد گویی  روبه رو میشویم که بابرداشتن  تیک گزینه ای که در شکل مشخص شده در دفعات بعدی که نرم افزار را اجرا کردیم این پنجره نشان داده نمیشود.

25e
با بسته شدن این پنجره شما قادر به مشاهده رابط کاربری نرم افزار میشویم.

26e

برای بار اول که نرم افزار را باز میکنیم  با چنین پنجره ای روبه رو میشویم که ممکنه پیچیده و گیج کننده به نظر برسد برای همین ما  سعی میکنیم قسمتهای مختلف نرم افزار را به صورت جداگانه خدمت شما معرفی کنیم

28e

۱)در ابتدا کلید Application Bouton  هست که از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است مثل :

New: برای ایجاد یک پرژه ی جدید
Open  : برای باز کردن یک پروژه ،save ,save as برای ذخیره کردن یک پروژه و یک سری گزینه های دیگر

Quick Access Toolba(2: یک سری shortcut ها که نوعا در اکثر نرم افزار ها از آنها استفاده میشود.که از سمت چپ  new scens که صحنه یا منظره ی جدید را برای ما به وجود می اوردباز کردن فایل موجود ،ذخیره کردن ، undo ,redo کردن

۳) نام نرم افزار و پروژه ای که باز شده

۴) info center :  مربوط به help   نرم افزار و منابع آموزشی آنلاین نرم افزار

۵)menu bar  :
Edit  :

666

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منوی  Editکه گزینه های مختلفی داره از جمله:

Hold: صحنه ای را که روی آن کار میکنیم بر روی حافظه  نگه میدارد.

Fetch : آن صحنه را از حافظه ی موقت بازخوانی میکند.برای وقتی استفاده میشود که ما میخواهیم تغییری را در صحنه انجام دهیم ولی نمیدانیم نتیجه ی نهایی آن چگونه است و برای اینکه اگر نرم افزار کرش کرد صحنه ما از دست نرود از این دو گزینه استفاده میشود .

Delete : برای حذف آبجکت انتخاب شده استفاده میشود.

Clone : برا ی کپی گرفتن از ابجکت

Move : حرکت دادن شی انتخاب شده

Rotate : چرخش شی انتخاب شده

Scale : بزرگ و کوچک کردن شی انتخاب شده

Transform Type-In, Transform Toolbox:

این دو گزینه برای تغییرات سه گزینه قبل هستند به نحوی که  ما تایپ میکنیم عدد مورد نظر را و به نتیجه ی دلخواه میرسیم و مورد بعدی هم خو د  toolbox  را باز میکند.

قسمت بعدی انواع مختلف select ها را نشان میدهد.

Object properties  : خصوصیات شی که در صحنه انتخاب کردیم  میتوانیم ببینیم .

منوی tools  ها667

 

 

 

 

۱) برای سازماندهی آبجکتهای مورد استفاده

۲) اگر ابجکتی باشد میتوان از این قسمت برای دیدن آن ها استفاده کرد یا آنها را انتخاب کرد

۳) مدیریت کردن صحنه

۴) ذخیره کردن صحنه

 

انواع  نور ها  را در اینجا لیست میکند668

 

 

۱)آینه کردن اشیا669

۲)آراستن کپی های مختلفی از یک شکل

۳)برای تطبیق سطوح یا اشیای مختلف

۴)مربوط به انیمیشن است که یک حرکت انیمیشن را میتواند در حالتهای مختلفی تکرار بکند.
اسم شی را تغییر نام بدهیم670

 

مربوط به تنظیمات رنگ برای اجزای مختلف

671

 

 

منو ی  group

گزینه های مختلفی داره برای اینکه اشیا مختلف را گروهبندی کنیم یا از گروه بیرون بیاوریم ،چیزی را به آنها نسبت بدهیم یا برعکس

منوی view

مربوط به آپشن های  این ۴ viewport   هست که میتوانیم تغییراتی را در آنها ایجاد کنیم و نوع دیدن اشکالی را که با آنها سر و کار داریم را تغییر دهیم

منوی create

پر کاربردترین منو است که برای ایجاد اشیا است

منوی modifers

بعد از ایجاد اشیا  حال تغییراتی را بر روی آنها اعمال مینیم تا به آن شکلی که مد نظر ما است برسیم.

منوی animation

ابزارهای موجود در این منو به ما کمک میکند انیمیشنی را بسازیم

منوی graph editors

ویرایشگرهایی  به شکل گرافیک هستند و میتوانیم اشیا را درآنها ویرایش یا مربوط کنیم و کار ما را بسیار راحت تر میکند

منوی rendering

ابزار هایی برای رندر کردن در این قسمت قرار دارند

منوی customize

برای سفازشی کردن ظاهر نرم افزار هست

منو maxscript

اسکریپت نویسی مختص این نرم افزار که توسط آن میتوانیم دستورات  جدیدی را ایجاد کنیم

منوی help

Main toolbar (6

از چندین بخش  یا مجموعه مختلف تشکیل شده است

Linking set: ابزاری که برای لینک کردن اشیای مختلف استفاده میشود679

 

Selection set: ابزارهای مختلف را برای انتخاب کردن در اختیار ما قرار میدهد.970

 

نکته :اگر دقت کنیم برخی از این گزینه یک علامت موربی داره که اگر کلیک چپ کنیم و نگه داریم یک پنجره fly out باز میشود که به شما امکان انتخاب گزینه های بیشتری را میدهد.

 

Transformation set : ابزار های بسیار پر کاربرد که مربوط به تغییر شکل  است از چپ حرکت672

،چرخش و بزرگ و کوچک کردن اشیایی که میسازیم ،گزینه هایی بعدی چگونگی تغییرات روی اشکال انتخابی انجام شود .

Hot keyset :که همیشه باید روشن باشد تا بتوان از کلیدهای میانبر  استفاده کرد.673

 

Snap set :کلیه تغیرات رو بر حسب واحدهای از پیش تعیین شده انجام میدهد.674

 

Create set : ما میتوانیم اشیای مورد نطر خودمان را بسازیم و بعد از طریق آن نام آنها را675
فراخوانی کنیم در واقع نام را در این قسمت مینویسم و بعد از اینتر تمام اشیای زیر گروه آن در مجموعه انتخاب میشوند

 

Alignment set:برای آینهکردن اشیا و تطبیق سطوح مختلف استفاده میشود765

 

 

 

 

55e

Manage layer: میتوانیم لایه های مختلفی را داشته باشیم و برای سازماندهی و مرتب کردن صحنه ها از  آنها استفاده کنیم

مثلا اگر فرض کنیم که بخواهیم یک شهر را بسازیم میتوانیم در یک لایه ساختمانها ،در یک لایه محیط اطراف و… را قرار  داد.

 

Graphite Modeling tools:ارائه امکانات برای تغییر اشیا در حالت گرافیکی و با استفاده از   توابع گرافیکیjj

 

Material editors:در این بخش ما متریاهای مختلف را میسازیم .kkkre

 

 

Render  :render set کردن یعنی از آن ابجکتی که ساختیم یا عکس یا انیمیشن در خروجی بگیریمkkre

 

Modeling ribbon (7:

ابزارهای مختلف برای تغییر اشکالی که به صورت چند وجهی در امدند که به ما اجازه میدهد انواع انتخابها را انجام بدهیم  گزینه های دیگری هم هست که برای رنگ کردن آن شی استفاده میشود .

Commend panel:یکی از پر کاربرد ترین و اجزای اصلی hhre

نرم افزار خواهد بود از چندین بخش تشکیل شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

۱) Create : برای ساخت اشیا

۲)Modify : برای اصلاح اشیا ء ساخته شده

۳)Hierarchy : مربوط به انیمیشن

۴) Motion :  برای کنترل بیشتر انیمیشن ها

۵) display: که از ایکون آن مشخص است مربوط به نمایش است که چه چیزهاییدر محیط کاری ما نمایش داده شود.

Utilities   (۶ :یک سری لبزار های خاص برای آسان کردن کارها در نرم افزار

 

Create panel

  1. geometry: برای ساخت اشیای سه بعدیjjure
  2. Shape: برای ساخت اشیای دو بعدی
  3. Light: انواع نورها ی پیش فرض را وارد صحنه کنیم
  4. Cameras :ایجاد دوربین در صفحه
  5. Helpers : به سازماندهی صحنه کمک میکنند
  6. Space warp : یک سری تغییرات اعوجاجی را ایجاد کنیم در اطراف اشیا

۷٫ Systems :  شبیه سازی های یک رفتار خاص را انجام میدهند  مثلا میتوانند فضا یا نور روزانه رابرای ما شبیه سازی میکنند.

:Viewport navigation control

lture

 

 

 

 

 

۱) zoom: به این صورت است  که با ید در محیط درگ کنیم  تا بزرگ وکوچک شدن شی ما را فقط در محیطی که فعال است

۲) zoom all: وقتی درگ میکنیم شی در  چهار تا محیط  زوم میشه

۳) zoom extents select: تمام ابجکت ها را به ما نشان میدهد د ر اینجا دو ابجکت داریم که یکی تمام شی ها را نشان میدهد و یکی دیگه اون شی را که انتخاب کردیم

۴) zoom extents all select: کار زوم های بالا را انجام میدهد با این تفاوت که در هر چهار محیط  اینم دو تا گزینه دارد

۵) field-of-view :بشتر مربوط به دوربین هست ولی ظاهر آن شبیه zoomمیمونه با این تفاوت که اگر دوربین باشه درجه ی لنز دوربین را کم وزیا زیاد میکند

۶)pan  : برای حرکت دادن ز viewport که ما روی آن کار میکنیم

۷) Orbit subobject: براای چرخش در محیط هر کدام از گوشه ها را بگیریم  درگ کنیم به همان سمت میچرخد

اگر در وسط دایره درگ کنیم در همه زاویه ها میچرخد

۸)   maximize viewport toggle: فقط viewport فعال را به صورت بزرک برای ما نمایش میدهد

time linekjkjure

 

و این بخشی که در اینجا وجود داره اصطلاحا track bar گفته میشود که زمان را نشان میدهد و key frame ها برروی آن ذخیره میشوند.

Key frame: یه سری اطلاعات که مربوط به صحنه ی خاص را ذخیره میکنند.

قسمت زرد رنگ time slider که به کمک آن ما میتوانیم روی time line عقب و یا جلو بریم که مربوط  به انیمیشن میشود.

Animation play back controls :lkure

با زدن دکمه play    میتوانیم به صورت real time  در time line حرکت کنیم میتوانیم عقب و جلو به صورت فریم  یا به ابتدا یا انتها  آن انیمیشنی که ساختیم برویم

 

:Prompt line and status bar control :

klklure

وضعیت، اعلانها و اطلاعات را در مورد صحنه به ما میدهد  از سمت چپ بالا به ما میگوید چه command  فعال و در قسمت پایینبه ما میگوید  چه کاری میشود انجام داد . در سمت راست  هم موقعیت شی در بعدهای مختلف

نشان میدهد.

olure

:Max script :

 

این قسمت مربوط به برنامه نویسی تری دی مکس است کلا هر کاری که در تری دی مکس انجام میشه از طریق برنامه نویسی هم میشود .

 


 

درباره نویسنده

مهارت ها: html,css C#, sql,python

نوشته های مرتبط

1 نظر

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *