آموزش۳Ds Max_جلسه دوم

images (10)

تمامی مطالب گردآوری شده ی   ۳Ds Max توسط آقایان : امیرعباس صدیقی ، وحید آخوندزاده ،

حمیدرضا افضل زاده و خانم مهناز عباسی میباشد.

جلسه دوم

در این قست  می خواهیم درمورد نحوه Navigate کردن در فضای سه بعدی صحبت کنیم. مرسوم ترین روش برای Navigate کردن استفاده از موس و کیبرد است. برای مثال، در نمای پرسپکتیو، با نگه داشتن کلید وسط موس روی شیء می توان دید را حرکت داد یا اصطلاحا Pan کرد. همچنین با نگه داشتن کلید Alt همراه با نگاه داشتن کلید وسط موس، می توان دید را با حرکت دادن موس چرخاند.

از روش استفاده از موس برای Navigate کردن در نماهای دیگر نیز می توان استفاده کرد.

در هر نما، می توان طبق متدهای مختلفی اشیاء موجود در آن نما را دید. مثلا در حالت پیش فرض، نمای پرسپکتیو بصورت Realistic و سه نمای دیگر بصورت Wireframe دیده می شوند. برای تغییر دادن متد نمایش اشیاء، می توان روی آن نما کلیک راست کرد و انواع دیگر را انتخاب کرد.

nure

 

Captnure

 

معمولا در نماهای غیر از پرسپکتیو (نماهای ارتوگرافیک)، چرخاندن نما باعث می شود نما از حالت قبلی خارج شود و بعنوان مثال اگر نمای Front را بچرخانیم، دیگر نمای Front نخواهد بود.

برای سفارشی سازی چینش نماها، می توان روی علامت + در بالای هریک از نماها کلیک کرده و گزینه Configure Viewports را انتخاب کنیم. سپس در زبانه Layout، چینش موردنظر را انتخاب کنیم.

kjture

 

در پایین سمت راست صفحه ابزارهایی برای تغییر نماها وجود دارند که از جمله آنها می توان به ابزار دست (برای Pan کردن نما و جابجا کردن دید) و ابزار ذره بین (برای تغییر زوم) یا اوربیت (برای چرخش اطراف شکل یا تغییر زاویه دوربین) اشاره کرد. با استفاده از ابزار Zoom All نیز می توان در همه نماها همزمان زوم را تغییر داد. برای زوم کردن همچنین می توان از اسکرول موس استفاده کرد.

برای انتخاب هر نما، می توان از کلیک راست یا چپ موس استفاده کرد ولی پیشنهاد می شود از کلیک راست استفاده کنیم چرا که اگر از کلیک چپ استفاده کنیم، در حالتیکه یک ابزار انتخاب شده باشد،  همزمان با انتخاب شدن آن نما، آن ابزار در نمای انتخاب شده قرار می گیرد!

با فشردن کلیدهای Alt+W، نمای فعال بصورت تمام صفحه قرار می گیرد. از این کاربرد برای ایجاد تغییرات راحتتر در یک نما استفاده می شود.

در یک صحنه ممکن است اشیاء متنوعی وجود داشته باشد که اشیاء مختلف در لایه های مختلف قرار می گیرند تا بتوانند راحتتر سازماندهی شوند. با فعالسازی نوار ابزار Layers، می توان فرایندهای مختلفی را برای لایه ها اعمال کرد. از جمله این فرآیندها می توان به انتخاب لایه برای رندر شدن، فریز شدن یا مخفی کردن است. با فریز کردن یک شیء یا لایه، آن شیء یا لایه دیگر قابل انتخاب نیست. برای فریز کردن یک شیء همچنین می توانیم روی شیء راست کلیک کنیم و گزینه Freeze را انتخاب کنیم. در حالت فریز، رنگ شیء به خاکستری تبدیل می شود و دیگر قابل انتخاب نیست.

45re

 

تمامی فرآیندهای ذکر شده (فریز، رندر و مخفی کردن) از طریق منوی Display در سمت راست برنامه نیز قابل اجرا است.

برای دیدن یک شیء، علاوه بر حالت Realistic، حالات زیر نیز پرکاربردند:

Edged Faces: علاوه بر حالت Realistic، کانتورهای یک شیء نیز نمایش داده می شود. یکی از مناسبترین شیوه های نمایش یک شیء است و از طریق کلید F4 نیز میتوان روشن یا خاموش کرد.

kjure

 

Wire frame: در این حالت، تمام ساختار زیرین که برای ساخته شدن شکل استفاده شده را نمایش میدهد. این نما برای اشکال پیچیده بسیار گیج کننده خواهد بود. این حالت نمایش را از طریق کلید F3 می توان خاموش یا روشن کرد.

lkmure

 

Hidden Line: مانند Wire frame است با این تفاوت که دیگر خطوط زیرین نمایش داده نمی شوند و خطوطی که نمایش داده می شود به زاویه دید ما بستگی خواهد داشت.

';ure

 

گاهی فقط می خواهیم روی یک شیء کار کنیم بدون اینکه کار کردن روی این شیء تغییری در اشکال دیگر ایجاد کند در این جالت می توان شکل را انتخاب کرده و از طریق کلیک راست و انتخاب گزینه Isolate، شیء را جدا کرده و تغییرات را اعمال کنیم. برای این کار می توان از کلید Alt+Q نیز استفاده کرد.

درباره نویسنده

مهارت ها: html,css C#, sql,python

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *