آموزش۳Ds Max_جلسه چهارم

images (10)

تمامی مطالب گردآوری شده ی   ۳Ds Max توسط آقایان : امیرعباس صدیقی ، وحید آخوندزاده ،

حمیدرضا افضل زاده و خانم مهناز عباسی میباشد.

Modeling the engine shell

در این جلسه پروژه  متحرک سازی خود را شروع میکنیم بدین منظور باید اول مدلی داشته باشیم تا بتوانیم متحرک سازی را روی آن انجام دهیم.

برای این منظور ما سعی میکنیم یک وسیله پرنده مثل سفینه فضایی یا هر شکلی که به عنوان پایه ی کار قرار داد را اول بسازیم وبعد روی آن شکل بقیه مراحل پروژه را انجام دهیم.

پس اولین مرحله در پروژه خواه  گیم ،عمران، انیمیشن همیشه اولین مرحله مدل سازی هست .

;re

 

kje

 

 

و بعد به اندازه ۹۰ درجه میچرخانیم فایده ی روشن شدن این دکمه اینکه وقتی شی را میچرخانیم اعداد ۵ درجه ،۵ درجه  تا ۹۰ درجه پیش میره در حالی که اگر روشن نبود آزادانه حرکت میکرد و  رسیدن به ۹۰  درجه کار سختی میبود با زدن Q  از این حالت خارج میشویم.

 

545e

به منوی modify رفته و تنطیمات زیر را انجام میدهیم:

H=43 و  s=36 , seg=6

lkukre

 

ما میخواهیم به polygon های شی دسترسی پیدا کنیم که برای این کار بر روی taper54e کلیک راست و گزینه collapse all را انتخاب میکنیم که بعد از آن modify stack   را تبدیل میکند به editable mesh .

برای برای تغییر در شکل آن  را به editable poly  تبدیل میکنیم و Polygon را انتخاب میکنیم

47re

میخواهیم قسمت جلوی شکل را یکم تغییر بدهیم  :                                        edit polygon insert

همانطور که میبینیم یک  polygon  بیشتر اینجا نیست (۲)و میخواهیم یکی دیگر هم به آن اضافه کنیم (۳)پس اول insert را میزنیم . حالا extrude را میزنیم و چون میخواهیم داخل برود عددی منفی را وارد میکنیم و یک بار دیگر این دو عمل را به ترتیب انجام میدهیم

Ckjhge

 

بعد bevel را میزنیم که هر دو گزینه بالا را با هم انجام میدهد ۴ بار با علامت + همین مقدار را تایید کرده و میزنیم. بعد delete را میزنیم . پشت شی را انتخاب میکنیم و پاک میکنیم.

به نمای fron میرویم و قسمتی را که میخواهیم حذف کنیم را مشخص میکنیم:

784e

اگر به  شکل  شماره ۵ دقت کنیم لبه آن نوک تیز هست و ما نمیخواهیم اینطوری باشه

برای همین باید یک polygon انتخاب کنیم   ولی   طول پلی گون انتخابی برای این کار  زیاد است .

بنابراین باید یک polygon ایجاد کنیم پس edge را انتخاب واز وسط همه edge ها را انتخاب میکنیم(۲)

بعد از قسمت edit edge، setting  و بعد گزینه   connet را میزنیم(۳)

بعد از آن edit poly–> edit geometry –>  cut    را  انتخاب میکنیم .حالا اگر موس را روی لبه ها یا راسها یا چندضلعی  ها قرار بدهیم تغییر شکل میدهد دلیل آن این است که ما از هر کجا که خواستیم یک سری خطوط جدید ایجاد کنیم(۴)

C95re

بعد  polygon  را انتخاب و  حذف میکنیم طرف دیگر را هم به همین شکل .(۶و۷)

حال میخواهیم یک سری جزییات به مدل خود اضافه کنیم برای همین polygon را میزنیم  این قسمت را (۱) انتخاب میکنم حال اگر ctrl  را پایین نگه داریم میتوانیم دونه دونه polygon اطراف آن را هم انتخاب کنیم یا shift   را پایین نگه میداریم کل آن قسمتی که ما میخواهیم انتخاب میشود (۲). اگر دکمه grow رابزنیم(۳) selection  را در همه ی جهتها ادامه میدهد دو بار میزنیم(۴) .

12e

ما میخواهیم این قسمتی که انتخاب کردیم یک نمونه ای از آن ایجاد و از شکل جدا کنیم برای همین  دکمه detach را انتخاب میکنیم (۱) که اسم جدیدی به این شکل میدهد(۲) و اینتر را میزنیم  به  شکل (۳) در میاد .در واقع بدون اسیب رساندن به شکل زیری یک شکل جدید برای ما به وجود می اورد ، در اصطلاح از روی آن detach  میکند .در قسمت (۴) رنگ آن را عوض میکنیم .

900e

 

حال میخواهیم یک سری تغییرات در آن ایجاد کنیم برای همین (۲) انتخاب میکنیم و توسط ابزار scale به  شکل (۳)در میاد بعدedge  را انتخاب میکنیم  (۴)اینجا کلیک میکنیم

901e

وبعد شیفت را پایین نگه میداریم تا تمام آن قسمت انتخاب شود و به شکل (۲)درمیاید.
edge  بعدی را هم به همان شیوه انتخاب و تغییرات لازم را انجام میدهیم(۳و۴).

904e

برای ایجاد تغییرات لازم  در این مرحله  polygon مرکزی را انتخاب (۱)،و بعد shift  را پایین نگه میداریم (۲)و به این ترتیب همه  پلی گونهای آن راستا انتخاب میشوند و بعد del  را میزنیم .به  شکل  (۳)در می اوریم.الان هر قسمت یک   element  جداگانه است(۴) که دوباره del میکنیم

 

9re

 

که در نهایت به شکل زیر در می آید.

8re

این شکل فقط به صورت پوسته مانند است و میخواهیم یک حجمی به آن میدهیم بنابراین:

Editabale poly –> modifier list گزینه  shell را انتخاب میکنیم

و میبینیم که به صورت اتوماتیک به شکل ضخامت  میدهد

56re

در سمت راست پنل تنظیمات مربوط به این قسمت که در صورت نیاز استفاده میکنیم کل شکل را انتخاب میکنیم  را

از منو graphite modeling tools:

Hard : سطوح  را به شکل سخت نشان میدهد

Smooth : سعی میکنه تمام لبه  ها را نرم نشان بدهد

Smooth 30 : به میزان  کمتری نرم میکنه .

برای بهتر  دیده شدن از realistic  به shaded  تغییر میدهیم

قبل اعمال این که بتوانیم این تغییرات را ایجاد کنیم ما یک modifier  روی آن تعریف کردیم که باید آن را collapse all

edit edges–>chamfer

در برخی موارد نرم کردن سطوح باعث از بین رفتن برخی ز جزییات میشود که برای رفع این مشکل میتوان از تابع کمک گرفت برای ایجاد جزییات در شکل

11re


درباره نویسنده

مهارت ها:html,css,C#,ADO.NET,sqlserver,access,python

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *