آموزش پایتون_تعریف متغیر

سلام.از اینکه سایت  سوفرا  را، برای پاسخ به سوالات خود انتخاب کردید خوشحال هستیم . با میخک همراه باشید.

متغیر ها

چیزی جز مکانی از حافظه برای ذخیره مقدار نیستند.در واقع وقتی شما یک متغیر ایجاد میکنید، یک فضایی از حافظه را رزرو میکنید. مفسر بر اساس نوع مقداری که در یک متغیر ذخیره میشودمکانی از حافظه را به آن اختصاص و تصمیم میگیرد که در حافظه رزرو شده ذخیره شود.

بنابراین، با اختصاص انواع داده های مختلف به متغیرها، شما می توانید اعداد صحیح، اعداد اعشاری یا کارکاکتر ها در این متغیر ذخیره کنید.

در کل میشه گفت متغیر یه ظرف است  که میشه چیزی درون آن ریخت حالا اگه اسمش لیوان باشه یا بشقاب باشه یا هر نوع دیگه بستگی به نیاز ما و استفاده ای که میخواهیم بکنیم دارد.

متغیر ها در قلب هر زبان برنامه نویسی خوب ، مثل پایتون هستند. متغیر ها دارایی بسیار جذاب در پویاایی دنیای وب هستن. پویا بودن متغیرها صرفا به خاطر ماهیتشان است.

متغیر ها نقش بسیار مهمی در اکثر زبانهای برنامه نویسی ایفا میکنند و پایتون  هم از این قاعده  مستثنی نیست. یک متغیر به برنامه ما اجازه می دهد مقداری را توسط   نامی که به آن اختصاص دادیم ذخیره کنیم.تا بعد ها برنامه از ان استفاده کند.

برخلاف بیشتر زبانهای برنامه نویسی که اول باید متغیر را تعریف کرده و بعد از آن استفاده کنیم،در پایتون نیازی به اعلان متغیر نیست، یعنی خودش شناسایی میشه و این کار به صورت خودکار  وقتی ما میخواهیم مقداری را به متغیر منتسب کنیم اتفاق می افتد.

برای نمایش مقدار متغیر به کاربر یا مستقما اسم متغیر را تایپ میکنیم یا از دستور پرینت استفاده میکنم.برای احتصاص دادن مقدار به متغیر از عملگر انتساب(=) استفاده میکنیم. برخلاف خطوط کدی که تا الان دیدیم، بعد از انتساب مقدار به متغیر و زدن اینتر، در خروجی مقداری نمایش داده نمیشود.برای نمایش مقدار متغیر به کاربر یا مستقما اسم متغیر را تایپ میکنیم یا از دستور پرینت استفاده میکنم.

مثلا:

A = ۶

 B =”sufra”

C = 6.6

….

این متغیر ها به ترتیب عدد صحیح، اعشاری و رشته به صورت اتوماتیک  تشخیص داده میشود

A = ۶

B =”sufra”

C = 6.6

py_3

برای انجام محاسبات مورد نیاز میتوانیم از متغیر ها استفاده کنیم، همانطور که قبلا با اعداد و رشته ها انجام میدادیم. همانطور که مشهود است متغیر در طول برنامه مقدار خود را ذخیره میکند. مقدار و نوع منتسب شده به یک متغیر قابل تغییر است.

>>> x = 123.456
>>> print(x)
۱۲۳٫۴۵۶
>>> x = "This is a string"
>>> print(x + "!")
This is a string!

در پایتون، محدودیت های خاصی بر روی حروفی که قرار است  برای تعریف نام متغیر استفاده شود، اعمال میشود. نام متغیر ها نمیتواند با اعداد شروع شود.تنها از اعداد، حروف و خط زیر یا underscores استفاده می شود.

در پایتون لازم نیس مابرای متغیر نوع تعریف کنیم و این متغیر در زمان اجرا نوعش منشخص میشه

به مثالهای زیر و خطایی که از آنها گرفته شده دقت کنید.

>>> this_is_a_normal_name = 7

>>> 123abc = 7
SyntaxError: invalid syntax

>>> spaces are not allowed
SyntaxError: invalid syntax

>>> _l=2
>>> _l
۲

زبان برنامه نویسی پایتون case sensitive یا حساس به حروف بزرگ و کوچک است. بنابراین Lastname و lastname  دونام متفاوت برای نامهای متغیر در پایتون هستند.

اگرمن  در شل پایتون یک متغیر تعریف کنم و مقدار به آن اختصاص بدهم بعد از زدن اینتر شل منتظر تا من اسم متغیری را که الان تعریف کردم بنویسم تا مقدار آن را نمایش بدهد. ولی اگر همین طوری اسمی را وارد کنم و اینتر را بزنم خطای تعریف نشدن متغیر را میدهد. همچنین اگر متغیری را که تعریف کردم با دستور del حذف کنم بعد از آن دیگر همچین متغیری وجود نخواهد داشت.

>>> foo = "a string"
>>> foo
'a string'
>>> bar
NameError: name 'bar' is not defined
>>> del foo
>>> foo
NameError: name 'foo' is not defined

یکی از به دردبخور ترین لحظاتی که میشود به وجود متغیر پی برد، زمانی است که میخواهیم از کابر مقداری بگیریم و آن را نمایش دهیم. خوب واضح است که این مقدار دریافتی از کاربر باید اول در جایی ذخیره شود تا بعد بتوانیم نمایشش دهیم.

به مثال زیر توجه کنید:

>>> foo = input("Enter a number: ")
Enter a number: 7
>>> print(foo)
۷


دیدگاهتان را بنویسید

We are glad you have chosen to leave a comment. Please keep in mind that comments are moderated according to our comment policy.