آموزش پروژه محور طراحی سایت با PHP – MySQL-sp

آموزش پروژه محور طراحی سایت با PHP – MySQL-sp احتمالا با معماری ۳ لایه « mvc»، یکی از بهترین و کاملترین و کاربردی ترین آموزش های است که قرار است انجام دهیم. قبل از آموزش این زبان شما باید با مفاهیم زیر آشنایی داشته باشید:

  • html
  • دانش کمی از اسکریپت نویسی

آموزش پروژه محور طراحی سایت با PHP – MySQL-sp و معماری mvc

همانطور که از تیر این پاراگراف هم مشخص شده قرار است قرار است ما یک پروژه ی کوچک فروشگاهی اما کاربردی و پ از نکات را با هم پیش ببریم. برای متفاوت بودن از پروژه های دیگر قرار است از اسکریپت sql یعنی استور پروسیجر(Stored Procedures) استفاده کنیم.

php چیست؟

php یک زبان برنامه نویسی قدرتمند در سمت سرور، برای ایجاد وب سایت های پویا و تعاملی است.  این زبان در سال ۱۹۹۴ میلادی توسط راسموس لِردورف متولد شد.

پی اچ پی به طور گسترده ای استفاده میشود، رایگان ، کارآمد  و جایگزین مناسبی برای زبانهایی  مانند ASP مایکروسافت است. php کاملا برای توسعه وب مناسب است و می تواند به طور مستقیم در کدهای HTML جاسازی شود.سینتکس PHP بسیار شبیه به Perl و C است .همچنین از ISAPI پشتیبانی می کند و می تواند با IIS مایکروسافت در ویندوز مورد استفاده قرار گیرد. کدهای پی‌اچ‌پی توسط یک وب سرور که نرم‌افزار پی‌اچ‌پی به عنوان افزونه ای  روی آن نصب باشد، تفسیر می‌شود.

  • php یعنی پیش‌پردازندهٔ ابرمتن برگرفته از  PHP: Hypertext Preprocessor
  • php  یک زبان اسکریپتی سمت سرور مانند asp است
  • در php اسکریپتها بر روی سرور اجرا میشوند
  • php  از دیتابیس های (MySQL, Informix, Oracle, Sybase, Solid, PostgreSQL, Generic ODBC, ….)  پشتیبانی میکند
  • php یک نرم افزار منبع باز است
  • دانلود و استفاده از آن رایگان است.

فایل php چیست؟

  • فایلهای php میتوانند شامل متن، تگهای html و اسکریپت باشند
  • فایلهای php به عنوان html ساده به مرورگر برگردانده میشوند
  • فرمت این فایلها: “.php”, “.php3”, یا  “.phtml”

MYSQL چیست؟

 از MySQL برای ذخیره داده های وب سایت استفاده میشود.بیشتر داده هایی که بازدید کنندگان، هنگام مرور وب سایت مشاهده می کنند، از یک پایگاه داده رابطه ای بازیابی می شوند.

سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) یک برنامه نرم افزاری پیچیده است که هدف از آن ذخیره ، مدیریت و بازیابی اطلاعات با بیشترین سرعت و اطمینان است. بسیاری از RDBMS ها برای استفاده با PHP در دسترس شما هستند ،از جمله MySQL ، PostgreSQL ، Oracle و …. .   با این حال ، هم بررسی های رسمی و هم تمرین های واقعی نشان می دهد MySQL واقعاً گزینه اصلی پایگاه داده برای پروژه های مبتنی بر PHP است.

  • MYSQL  پایگاه داده سرور
  • MYSQL  برای اپلیکشن های بزرگ و کوجک ایده آل است
  • MYSQL  از استاندارد sqlپشنیانی میکند
  • MYSQL در تعدادی از سیستم عاملها کامپایل میشود
  • دانلود و استفاده از آن رایگان است

sql

زبانی که برای برقراری ارتباط با یک پایگاه داده رابطه ای استفاده می شود SQL (SQL Query Language یا طبق مشخصات قدیمی تر Structured Query Language) است.

تماس با MySQL

شما توسط  فرمول پرس و جوی SQL ، ارسال آن به پایگاه داده و بازیابی نتایج ، با سرور پایگاه داده صحبت می کنید.این پرس و جو SQLمی تواند هر چیزی را که مربوط به داده های وب سایت است ،مانند “لیست دانش آموزان  را به من بدهید” ، “شماره محصول  ۲ را حذف کنید” و…. . مهم نیست که پرس و جو SQL چه می گوید ،ما به  روشی برای ارسال آن به MySQL نیاز داریم. MySQL  با یک رابط کاربری ساده و متنی (به نام mysql) امکان اجرای نمایش داده های SQL را فراهم می کند و نتایج را پس می گیرد.اگر استفاده از آن دشوار است ، نگران نباشید ؛ گزینه های دیگری مثل از طریق phpMyAdmin ،  هست که میشود، ساختار داده ها را دستکاری کرده و پرس و جوهای SQL را از طریق یک رابط گرافیکی با کاربرد آسان انجام دهید.

(PHP Data Objects)PDO

جدا از نیاز به تعامل با MySQL از طریق رابط مستقیم موتور آن ، باید یاد بگیریم که چگونه از طریق کد PHP به صورت برنامه نویسی به MySQL دسترسی پیدا کنیم. در مورد پرس و جو کردن پایگاه داده های MySQL از طریق کد PHP ،  ابزاری که در اینجا به آن اعتماد خواهید کرد PHP Data Objects (PDO) است.  استفاده از PDO قابلیت حمل و انعطاف پذیری برنامه ما را افزایش می دهد ، زیرا اگر پایگاه داده back-end تغییر کند ، تأثیرات روی کد دسترسی به داده های ما به حداقل می رسد.

(sp)MySQL Stored Procedures

رویه ذخیره شده(استورد پروسیجر ) مجموعه ای از دستورات SQL ذخیره شده، در سرور MySQL است. مشابه عملکردهای موجود در PHP ، روش های ذخیره شده، می توانند پارامترها را دریافت کرده و داده ها را برگردانند. اگر می خواهیم عملیات پایگاه داده را انجام دهیم،  نیازی به استفاده از رویه های ذخیره شده نداریم. می توانیم مستقیماً دستورات SQL را از یک برنامه خارجی، به پایگاه داده MySQL خود ارسال کنیم، اما دلیل استفاده ما از رویه ها به دلیل مزایای آنهاست. هنگام استفاده از رویه های ذخیره شده ، به جای اینکه کد SQL مورد نظر خود را اجرا کنیم ، فقط رویه ذخیره شده و مقادیر مربوط به پارامترهای موجود را فرا می خوانید.

ازجمله ی مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرده:

  1. امنیت بالا و جلوگیری از حملات و تزریقات ( SQL injection attack ): در واقع علاوه بر مجوزهای امنیتی بالا در MySQL، نوع داده های ورودی هم کنترل میشوند.
  2. سرعت و انعطاف بالا و استفاده مجدد: موقع اجرای اولیه ی رویه، رویه در حافظه ذخیره میشود، به خاطر همین در اجرای دفعات بعدی، زمان کمتری مصرف میشود.
  3. تر و تمیزی کد نویسی:  اگر از معماری سه لایه استفاده میشود، دستورات پرس و جو از  پی اچ پی کامل جدا میشود.

PHP + MySQL

پی اچ پی  اغلب همراه آپاچی(Apache) به عنوان وب سرور، بر روی سیستم عامل هایی مثل  (مک ( Mac)، ویندوز ( Windows )و یونیکس ( Unix) ) استفاده می شود. ترکیب این دو cross-platform است . یعنی بر روی هر سیستم عاملی در سرور اجرا میشود. 

در این بخش، مقدمه ای کوتاه از php و mysql بیان کردیم .


دیدگاهتان را بنویسید

We are glad you have chosen to leave a comment. Please keep in mind that comments are moderated according to our comment policy.