You are currently viewing برنامه ریزی به روش بولت ژورنال چاپ نوزدهم

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال چاپ نوزدهم

 

سلام.از اینکه سایت  سوفرا  را، برای پاسخ به سوالات خود انتخاب کردید خوشحال هستیم . با میخک همراه باشید.

هدف از مطالعه ی این کتاب:

با ردیابی گذشته، حال را طوری ساماندهی کنیم که بتوانیم آیندۀ خود را طراحی کنیم.برای نظم دادن و به آرامش رسیدن ذهن و مرتب کردن زندگی، حتما این کتاب رو بخونین.

مشخصات کتاب:

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

نام نویسنده: رایدر  کارول

مترجم: زهرا نجاری

ناشر چاپی: انتشارات کتاب کوله پشتی

تعداد صفحات: ۳۱۲ صفحه

چاپ نوزدهم،آبان ۱۴۰۰

قیمت کتاب:۷۵۰۰۰۰ تومان

بخش ها:

  1.  آماده سازی
  2.  سیستم
  3. عمل
  4. هنر

مطالب این کتاب خلاصه ای از مطالب موفقیتی که خونده و شنیده  بودم. برنامه ریزی به روش بولت ژورنال، به عنوان یک ابزار،به ما در کنترل کردن زندگی با مدیریت زمان و انرژی، کمک میکند تا به اهداف خود برسیم و زندگی بهتری داشته باشیم.

کارل وقتی میفهمد، اختلال کم توجهی(ADDعامل کم شدن نمراتش،همچنین بی‌میل و کم‌حوصله بودن در انجام تکالیف مدرسه،خیال‌پردازی و فراموش‌کاری،بی‌نظمی در دوران مدرسه شده بود، شیوه ای را بکار میگیرد تا بتواند ذهن آشفته اش را سرو سامان دهد.

در add، فرد قدرت تمرکز روی یک موضوع را ندارد و یاد گیری در او کند میشود. یعنی نمیتواند، در زمان درست، روی موضوع درست ، تمرکز کند.نمیتواند در لحظه حاضر شود. همین سبب حواس پرتی و جمع شدن مسئولیتها روی هم و سپس وارد شدن بیش از حد فشار به او، و از پا انداخته شدنش میشود.

خواندن این کتاب را به چه کسی پیشنهاد می شود؟ 

۱. دانشجویان، دانش‌آموزان و استادان

۲. افراد بی نظم، فراموشکار ،پر مشغله و خجالتی،عجول،کمال گرا، بی انگیزه،سردرگم، کمبود اعتماد به نفس، کمبود عزت نفس

۳.  اختلال ptsd : سندرمی که پس از شنیدن یک عامل استرس زا و آسیب زای شدید رخ میدهد.

۴. اختلال ocd : اختلالی شایع، مزمن و طولانی­ مدت که فرد در آن دچار افکار (وسواس فکری) و رفتار (وسواس عملی) غیر قابل کنترل و مکرر می­‌شود و احساس می‌­کند باید چندین بار این افکار و رفتار را تکرار کند.

۵.  اختلال Dermatillomania : اختلال وسواس کندن پوست، یک اختلال روانی است که در آن فرد، به‌طور مکرر پوست بدن خود(معمولاً پوست خشک شده روی زخم ها) را می‌کند و باعث آسیب دیدن پوست خود می‌شود. دلیل: استرس،بی قراری، نا امیدی،نارضایتی و..

۶.  اختلال موکنی (trichotillomania) :

کندن مکرر موی خویشتن است.

دلیل: نداشتن کنترل، شرمندگی، و خجالت

۷. و دیگر اختلالات

 رایدر معتقد است بیماری شایعی، سبب میشود تا ما، با دیگران تفاوت داشته باشیم، و آن بیماری عدم خود آگاهی (consciousness) است. یعنی شناخت فرد از ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و شباهت‌های خود با دیگران و شناخت عوامل مؤثر بر آن.

توی همه کتاب‌ها، پادکست ها و ویدیو ها، آخرش میفهمید که تنها کسی که برای شما میماند و میتواند یاریتان کند خودتان هستید.از هیچ کس انتظار نداشته باشید، هیچ کس نخواهد آمد

تنها ابزاری که این کتاب و همه ی مطالب برنامه ریزی و انگیزشی، میخواهند وسیله راه افتادن شما کنند، داشتن یک قلم و دفتر است.

در این قسمت به خلاصه از بخش اول که آماده سازی هست میپردازیم. 

آماده سازی

در آماده سازی، در مورد بهره وری، ذهن آگاهی و قصدآگاهی، همچنین نوشتن بادست، صحبت می‌کند. در ادامه متوجه میشویم ما مقصر اینکه هیچی سر جای خودش نیست ، نیستیم. بلکه نداشتن تمرکز و نبودن در لحظه ی حال، سیستم ما را اتوماتیک وار،با کدنویسی در گذشته، سمت آینده ای نامعلوم هدایت میکند. ما باید خود را بروزرسانی کنیم. برخی کدها را تغییر و حتی از نوع بنویسیم.

مأموریت بولت ژورنال، استفاده از دو منبع با ارزش زندگی، یعنی زمان و انرژی است. قرار است ما چیزهای با معنی زندگی را تشخیص دهیم، روی آنها تمرکز کنیم. و این کار را با خط کشیدن روی کارهای بی ارزش و حواس پرت کن(بهره وری) انجام میدهیم.

بهره وری

ما با اطلاعات بیش از اندازه، نرخ بهره وری خود را کاهش میدهیم. تاثیر منفی آنها روی قدرت تمرکز، بیش از تاثیر مواد مخدر است. با حذف ریشه ی حواس پرتی ها، از دنیای بیرون فاصله میگیریم تا مغز به خودش بیاید. ما با خالی کردن ذهن از افکار بیهوده، افکار خود را واقع‌گرایانه می‌سنجیم. 

ما در بولت ژورنال تنها با داشتن یک قلم و دفتر،ثبت سریع و استفاده از بولتها جهت تشخیص وظیفه ها،رویداد ها،یادداشتها و…  خود را اداره  و کنترل مکنیم و از یک سیستم واکنش گرا بودن، یاد میگیریم به اتفاقات اطراف خود پاسخ دهیم. ما با کنار گذاشتن حواس پرتی ها ، زمان و انرژی خود را روی چیزی صرف میکنیم که واقعا اهمیت دارد.

ذهن آگاهیMindfulness: آگاهی از لحظه

بدانیم کجا هستیم،چه کسی هستیم و چه می‌خواهیم. وقتی با دست مینویسیم، توجه ما همیشه معطوف به زمان حال است. در همین لحظه است که ما میتوانیم خود را بشناسیم.

یاد میگیریم چطور در یکنواختی زندگی گم نشویم.

قصد آگاهی

قبل از اینکه دیگران برای ما تصمیم بگیرند، خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم.

آمد و ما سخت تلاش کردیم و به هدفمان هم رسیدیم، اگر حس پوچی به ما دست داد چه؟ باید قبل از صعود و قبل از ایجاد یک عادت جدید، مشخص کنیم چه چیزی و چرا برای ما اهمیت دارد ، و بهترین راه رسیدن به آن کدام است؟ اگر هنگام انجام کاری احساس آرامش نداریم، در مسیر اشتباهی هستیم.

 

فهرست موجودی ذهن

هر تصمیمی، تا زمانی که گرفته و به آن عمل نشود ، تنها یک فکر است. نوشتن، باعث میشود، در ابتدا ذهن خود را خالی کنیم. سپس باعث تصرف افکار خود و بررسی کردن آنها میشویم. کم کم زندگی خود را کنترل میکنیم. از اهمیت انتخاب تصمیمات و انجام دادن آنها آگاه میشویم. برای شروع برگه ای را به سه ستون تقسیم کنید:

۱٫  تمام کار های که اکنون در حال انجام آنها هستیم.

چیزی که هستم. از قبل تصمیم گرفته شده و اتوماتیک وار من دارم انجام میدم.  مثل خیاطی کردن ، مسواک زدن، بازی های کامپیوتری و…

۲٫ تمام موارد و کار های که باید روی آنها کار کنیم.

تصمیمات آگاهانه ای که الان میگیریم و انجام میدهیم تا به آن چیزی که میخواهیم تبدیل بشیم یا تخصصی تر یک حرفه ای را با بهبود بخشیدن آن کار،  دنبال کنیم.

۳٫ تمام مواردی که دلمان میخواهد روی آنها کار کنیم.

مثلاً تنظیم مسافرت ها، خریدها، کارهای که در الویتهای بعدی قرار دارند. این قسمت برای این نوشته میشود که باعث آرامش مغز شویم که حواسمون هست، یک جا ثبت کردیم تا در اولین فرصت سراغشون بریم. بنابراین، ذهن را از درگیر شدن به این موضوعات رها میکنیم. 

برای مدیریت زمان و انرژی باید بدانیم کدامیک از این سه گزینه ارزش انتخاب شدن را دارند. باید مدام از خود سوال کنیم، چرا من میخواهم این کار را انجام دهم. اهمیت آن را بررسی کنیم.

سیستم


دفتر، برای نگهداری اطلاعات ما، به ۴ مجموعه اصلی، تقسیم میشود.
۱. فهرست
به ما کمک میکند تا با استفاده از عنوان و شماره صفحه، هر صفحه را به راحتی پیدا کنیم. ۴ صفحه اول را به فهرست، اختصاص میدهیم.

۲. آینده نگار
برای نگهداری رویدادها و کارهایی که خارج از محدوده زمانی جاری قرار دارند، استفاده میشوند. صفحه ۵-۸

۳. ماه نگار
چشم اندازی کلی از رویدادها و وظایف ماه جاری به میدهد. صفحه ۹-۱۰

۴.  روز نگار
به عنوان یک قلاب برای ثبت افکارمان در طول روز عمل میکند. در لحظه، سیل اتفاقات روزانه را ثبت میکند. قرار است به طور مداوم ذهن خود را خالی کنیم. و چون میدانیم همه چیز در دفتر ثبت میشود، آرام میگیریم، با گذشت زمان، این افکار به گزارشی از وضعیت ما و اینکه چه کسی هستیم ،  تبدیل میشود.

اگر زندگی، یک اقیانوس باشد، روزهایمان امواج هستند. برخی بزرگ و برخی کوچک

 

میخک

مهارت ها: html,css,C#,ADO.NET,sqlserver,access,python javascript,php

دیدگاهتان را بنویسید