سلام.از اینکه سایت سوفرا را، برای پاسخ به سوالات خود انتخاب کردید خوشحال هستیم . با میخک همراه باشید.
برنامه نویسی با پایتون ۳٫۶٫۰
خوب امیدوارم برنامه را دانلود و نصبش کرده باشید. برای اجرا کردن اون از قسمت
start–>IDLE(python)
IDLE را انتخاب میکنید و شاهد اجرا شدن برنامه میشوید.
بعد از اجرا شدن آی دی ال ای ما باید command prompt را که همان سه فلش به سمت راست هست را ببینیم که در واقع منتظر هست تا ما دستورات یا درخواستهای خود را وارد کنیم.
🙂 اولین دستور را تایپ کرده و نتیجه آن را مشاهده میکنیم:
print(“sufra”)
توضیحات در یک خط : One Line Comments
به طور معمول با قرار دان علامت # توضیحات خود را در یک سطر مینویسیم.
کنسول پایتون
دریک جمله Console محیط بدون گرافیک، تنها یک رابط متنی است که برای یادگیری ساختار هر زبان برنامه نویسی به کار گرفته میشود.
کنسول پایتون برنامه ای است که اجازه میدهد شما یک خط کد وارد کنید , بارها اون خط کد را اجرا و خروجی را نمایش میدهد. این مسئله با عنوان REPL = read-eval-print loop شناخته شده است.
(حلقه خواندن ورودی–محاسبه یا پردازش–چاپ،نمایش یا خروجی)
بعد از تمام شدن کد نویسی غیر از روش معمول که از گوشه پنجره علامت ضرب را به عنوان بسته شدن میزنیم، میتونیم تو کنسول quit() یا exit() را تایپ کنیم و اینتر را بزنیم کنسول بسته میشه.
همچنین با استفاده از دو کلید alt+f4 از صفحه کلید میتوان این پنجره را بست.
عملگرهای ساده :+-*/
یکی از قابلیتهای پایتون انجام محاسبات است.
با وارد کردن یک عمل محاسبه مثل جمع یا تفریق در کنسول پایتون نتیجه نمایش داده میشود.
اعداد اعشاری:Floats
در پایتون از اعداد اعشاری برای نمایش اعدادی که صحیح نیستد استفاده میشود، به عنوان مثال: ۲٫۵
میتوانیم یک عدد اعشاری را با ی عدد صحیح */+-… کنیم .وقتی یک عدد اعشاری را با یک عدد صحیح */+-…. میکنیم جواب یک عدد اعشاری است چون در پایتون الویت با عدد اعشاری است و نتیجه را پوشش میدهد.
توان : Exponentiation
خارج قسمت و باقیمانده: Quotient & Remainder
Floor division
تقسیم گردشده توسط دو علامت فوروارد اسلش انجام میگیرد//.
modulo
عملگر مانده گیری هم توسط علامت درصد انجام میگیرد %.
این دو عملگر برای هر دو اعداد صحیح و اعشار استفاده میشود.
رشته ها : Strings
برای رفع این خطا از \ قبل ” استفاده میکنیم تا ” چاپ شود: “\
“\ همچین کاراکترهایی را که همراه \ در رشته استفاده میشود را کاراکتر گریز یا escape میگویند.
n\ برای ایجاد ی خط جدید استفاده میشود.
t\ برای ایجاد تب استفاده میشود.
الحاق:Concatenation
در بحث الحاق رشته ها دیگر موضوع ” یا ‘ مطرح نیست
حتی اگر رشته ای حاوی اعداد را وارد کنیم آن دو به عنوان رشته با هم الحاق میشوند نه به عنوان اعداد صحیح.جمع دو نوع شی متفاوت باعث تولید خطا میشود. خط اخر نوع خطا را مشخص میکند
رشته ها را میتوان در اعداد صحیح ضرب کرد. که باعث تولید تکراری از رشته اصلی میشود.
رشته ها نه میتوانند در رشته ضرب شوند و نه اعداد اعشاری.
خروجی:output
وقتی یک رشته چاپ میشود دیگر کوتیشنهای دور آن چاپ نمیشوند.
وروی:Input
برای گرفتن ورودی از کاربر در پایتون ، ما به طور مستقیم میتوانیم از تابه input استفاده کنیم.تابع دستور میدهد تا کاربر ورودی را وارد کند، و ورودی را به عنوان یک رشته برمیگرداند.دو تابع input و print در کنسول پایتون مفید نیستد چرا که به صورت خودکار ورودی گرفته و خروجی تولید میکنند ولی تو برنامه های واقعی مفید هستند.
در قسمت الحاق رشته ها دیدیم که دو رشته حاوی اعداد را که با هم جمع میکردیم نتیجه آن نمایش این دو رشته کنار هم بود نه یک عدد صحیح . برای حل این مشکل از تبدیل نوع استفاده میکنیم.در مثال زیر از تابع int برای تبدیل رشته به عدد استفاده میشود: